Ad Astra | Blu-ray film anmeldelse

Roy McBride er en astronaut, sendt på en tophemmelig mission som tager ham tværs igennem solsystemet, i sin søgen efter svar. En lige dele rørende og visuelt imponerende oplevelse. Filmen tog sig særligt godt ud på det store lærrede, men kan nu købes og opleves i hjemmebiografen. Vi har taget et nærmere kig på den fine Steelbook Blu-ray udgave af ‘Ad Astra’.

Brad Pitt på raketfart

Alle mennesker har en evne til at beskytte sig selv. En evne til at opretholde sig selv. Denne evne er særdeles fintunet hos folk i farlige erhverv. Eksempelvis hos astronauter. Men hos Roy McBride (Brad Pitt) er denne evne uhyggeligt veludviklet. Uanset hvilke farer han støder på kommer hans puls ikke over 80 bpm. Heller ikke da han udvælges til at undersøge grunden til en række uforklarlige energiudladninger bliver han slået ud af kurs. Roy er søn af den legendariske astronaut Clifford McBride (Tommy Lee Jones), og har som sådan nogle enorme sko at fylde ud. Men med en unik og stoisk ro, håndterer han igen og igen livsfarlige situationer, uden tøven. Brad Pitt blev i 2019 særligt prist for hans rolle som Cliff Booth i Tarantino’s ‘Once Upon A Time… In Hollywood’, men hans skuespil i ‘Ad Astra’ er heller ikke at kimse af.

Den fremragende gyserkomedie Ready Or Not, er også ude på blu ray. Læs anmeldelsen her!

Billeder i verdensklasse

Udover flotte skuespilspræstationer er der særligt et navn bag kameraet, som er værd at fremhæve. Der er selvfølgelig tale om fotografen med det mundrette navn, Hoyte Van Hoytema. Med titler som ‘Interstellar’, ‘Dunkirk’ og ‘Lad Den Rette Komme Ind’, på sit CV er det svært at komme uden om at Van Hoytema er blandt nutidens bedste fotografer. Dette gør sig i den grad også gældende i ‘Ad Astra’. Hans billeder har en drømmende, nærmest psykedelisk kvalitet over sig. Dog uden at bryde med realismen som er portrætteret i de blændende flotte setdesigns. Hoytema’s billeder, koblet med disse sets og Pitt’s overvældende præstation, gør ‘Ad Astra’ til en visuel oplevelse man nærmest bliver blæst omkuld af. Dette gælder også i de sekvenser som er både mere intense og actiontunge.

Ridser i lakken

Selvom ‘Ad Astra’ er en visuel bedrift udover det sædvanlige, og selvom skuespillet er fremragende, er det ikke en fejlfri film. Den har lige mange nok scener, som i sidste ende ikke tjener det største formål. Den er også lidt for begejstret for brugen af voice over, som unødvendigt forsimpler hvad der ellers er en meget effektiv fortælling. Filmen tager sig desuden enormt godt ud på det store lærrede, men taber selvfølgelig lidt af pusten når den bliver klemt ned på et gennemsnitligt fladskærms tv. Heldigvis kan filmen opleves i Blu-ray kvalitet eller endda i 4K hvis man har mulighed for at tage det.

Brad Pitt er nomineret til en Oscar i år. Læs her og få et overblik over alle de nominerede!

Steelbook udgaven

Den pæne og simple steelbook udgave af ‘Ad Astra’ har både en normal blu-ray udgave, og en 4K udgave. Det giver nogle glimrende muligheder for at se filmen i den bedst mulige kvalitet. Derudover har den lille række ekstramateriale, der tager et kig på hvordan filmen blev til. Særligt delen om skabelsen af de forskellige sets er meget interessant. Er du til det ekstra nørdede kan du i øvrigt se filmen med kommentarspor også, og få en lang række ekstra historier med fra produktionen af filmen. Alt i alt en tilforladelig udgave af filmen, som dog savner lidt mere ekstramateriale til de dedikerede fans som køber en steelbook udgave.

Ad Astra får 4 solide stjerner af Teknorama.dk