En verden udenfor | Blu-ray film anmeldelse

Morgan Freeman og Tim Robbins klassikeren ‘En verden udenfor’ er blevet genudgivet på Blu-ray. Spørgsmålet er om filmen, som er ”verdens bedste film” iføge IMDb, stadig er lige så god i dag, som ved sin premiere i 1994. Vi har taget et nærmere kig på den nye blu-ray udgave.

Ikonstatus over tid

Det kan måske overraske når man tænker på filmens ikonstatus i dag, men ved sin premiere i 1994 floppede ‘En verden udenfor’ på det grummeste. Filmen ramte biograferne samme år som ‘Forrest Gump’ og ‘Pulp Fiction’, som unægtelig havde mere vind i sejlene. Ikke desto mindre blev ‘En verden udenfor’ en stor succes på VHS-fronten og står den dag i dag, som en af de stærkeste filmatiseringer af en Stephen King roman. På filmdatabasen IMDb regerer ‘En verden udenfor’ også suverænt på sin førsteplads på listen over de bedste film nogensinde. Idag er filmen imidlertid over 25 år gammel, og man fristes derfor til at spørge om den holder kadencen. Den kan denne nye Blu-ray udgave heldigvis gøre os klogere på.

Den uskyldige bankmand

Det behøves næppe at forklare hvad ‘En verden udenfor’ handler om. Langt de fleste har trods alt set den. Men her er alligevel en kort opfriskning.

Bankmanden Andy Dufresne, spillet af Tim Robbins, bliver uskyldigt dømt for mordet på sin kone. Han idømmes livstid og sendes til Shawshank fængsel. Andy er en stilfærdig fyr som passer sig selv, men bliver med tiden gode venner med flere af de indsatte. Især Red, spillet af Morgan Freeman, får han et særligt forhold til. Andy’s kloge hoved kommer ham til gode i det korrupte fængsel, og han evner både at forbedre vilkårene for de indsatte såvel som de ansatte. Men Andy vil mere med sit liv end fængsel på livstid. Han har en plan. En plan om frihed.

Savner du en spændende krimi? Her er ti fede bud som kan ses på Netflix lige nu!

King og Dufresne

Godt nok er historien om Andy Dufresne en barsk en af slagsen. Fyldt med grusomhed og uretfærdighed. Men den er dog et rart pusterum hvis man i forvejen er fan af Stephen King og hans romaner, som for det meste er fyldt med gys. Filmen er langt mere et sentimentalt drama, med et ukueligt håb og ønske om et bedre liv.

På grund af den meget omdiskuterede førsteplads på internettets mest populære filmsite, er ‘En verden udenfor’ oftere skyld i diskussioner blandt filmnørder, end den er skyld i en reel værdsættelse af filmens egne kvaliteter. Kvaliteter som den utvivlsomt besidder. Især Tim Robbins og Morgan Freeman i de to bærende roller har med deres skuespil bevist at ‘En verden udenfor’ vitterligt er en tidløs klassiker.

Men også bag kameraet er der stærke kræfter. Instruktør Frank Darabont er blandt de få, som på positiv vis er lykkedes med at filmatisere en King roman. Dette gælder både ‘En verden udenfor’, men selvfølgelig også den fremragende ‘Den grønne mil’. Derudover er filmen i øvrigt skudt af selveste Roger Deakins. En af de bedste cinematografer der arbejder i dag. Senest har han filmet den Oscar nominerede ‘1917’.

Læs mere om Roger Deakins’ fantastiske arbejde på ‘1917’ lige her!

Billede fra Indiewire.com

Blu-ray udgivelsen

filmudgivelsen er en standard type 1080p med DTS HD Master Audio 5.1 lydspor. Filmens popularitet taget i betragtning, kan man undre sig over at der ikke er blevet opgraderet til 4K. Ikke desto mindre er Blu-ray udgaven selvfølgelig at foretrække over den gamle DVD film.

Ekstramaterialet

Er du til ekstramateriale er der nok at tage fat på. Blandt andet et virkelig godt komentarspor, og sammenlagt halvanden times dokumentar om filmen. Derudover er der et fyrre minutter langt interview med Robbins, Freeman og Darabont, samt en underholdende parodikortfilm kaldet ‘The Sharktank Redemption, som absolut er seværdig.

havde filmen været i 4K var karakteren højere. Men den får 4 store stjerner af Teknorama.dk