Filmanmeldelse | I Lost My Body ( Netflix )

Billede fra imdb.com

Tager man et hurtigt kig på de udmærkelser som Jeremy Clapin’s debutfilm har fået, bliver det hurtigt klart at man har med en sublim film at gøre. Filmen vandt både publikums -og festivalprisen for bedste film ved Annecy i 2019. Den høstede også kritikerprisen for bedste film ved Cannes Film Festival. Det var også ved Cannes festivalen at filmen blev købt af Netflix. Senest er ‘I Lost My Body’ blevet nomineret til en Oscar for bedste animationsfilm. En kategori som også har Dreamwork’s ‘How To Train Your Dragon 3’, og Pixar’s ‘Toy Story 4’ blandt de nominerede. Men hvad er det som gør ‘I Lost My Body’ til så spændende en film?

Atypisk animation

‘I Lost My Body’ er en atmosfærisk og surrealistisk film. Poetisk fortalt med en drømmelignende melankoli. Animationsstilen minder om ‘Spider-Man: Into The Spider-Verse’, uden rigtigt at minde om den alligevel. Det er et interessant visuelt udtryk der blander 2D animation og CGI. En rå streg, en nedtonet palette og en lav framerate er med til at give filmen en helt særlig, tung og stakato æstetik.

På jagt efter andre gode film? Her er 10 film du kan se på Netflix lige nu!

Filmen leger også med brugen af sort/hvid sekvenser til at formidle tilbageblik i tiden, på en gribende og effektiv måde. Det er i høj grad animationsstilen som gør filmen så spændende. Men hvor stilen bliver det blikfang der drager dig ind, er det i høj grad historien som får dig til at blive hængende.

Historie med håndelag

Filmens historie drejer sig om den unge mand Naoufel. Han arbejder som pizzabud i Paris, og er mildest talt elendig til det. Han vandrer formålsløst gennem livet indtil han en aften har en dybfølt samtale med en kvinde gennem en dørtelefon i et højhus. Dette leder ham, ad omveje, til at få en lærerplads hos en gammel tømrer. En dag er uheldet dog ude, og han skærer på tragisk vis sin ene hånd af, i en arbejdsulykke. Det er så her det bliver rigtig specielt.

Udover historien om Naoufels hvileløse vandren gennem livet, følger vi også hans afskårne hånd. Hånden som bliver bevidst, og tager på en lang og farefuld færd for at blive forenet med sin forsvundne krop.

Dette kan synes virkelig fjollet. Det er det bare ikke. Historien er fortalt med så meget hjerte at man både griner og græder over den stakkels hånds rejse gennem Paris. Man både griner og græder også med Naoufel i takt med at hans historie udfolder sig. Hvad der virker som en ung mand uden ambition eller retning i livet, står pludselig i slående kontrast til hvem han var som barn, og alle de evner han besad. Der er i høj grad tale om en film som tager sig god tid, tager sigte og derefter losser dig noget så eftertrykkeligt i dit emotionelle mellemgulv.

Nysgerrig efter hvem der ellers er Oscar nomineret? Se oversigten her!

Det er selvfølgelig svært at gå i dybden uden at afsløre væsentlige detaljer. Derfor vil vi blot sige at ‘I Lost My Body’ er en fænomenalt original og inderligt rørende fortælling om en drengs barske opvækst, og hans forsvundne hånds rejse for at finde ham igen. En visuelt betagende film, som til fulde fortjener sin Oscar nominering, og endnu mere fortjener at vinde. ‘I Lost My Body’ er uden sammenligning den bedste animationsfilm fra 2019. Skynd dig ind på Netflix og se den!

‘I Lost My Body’ får 5 store stjerner!