Jojo Rabbit | Anmeldelse

Da Newzealandske Taika Waititi fik sit internationale gennembrud med ‘Thor: Ragnarok’ i 2017, var mange selvfølgelig spændte på hvordan han ville følge op på den succes. Ville han vende tilbage til det populære vampyrkomedie-univers han fik skabt med ‘What We Do In The Shadows’ eller havne i den store strømlinede Hollywood-maskine? Svaret blev, ikke rigtig nogen af delene.

Istedet kastede han sig over en grov, politisk ukorrekt satire om nazisme og fremmedhad. Forleden blev denne lille film så nomineret til intet mindre end 6 Oscars, heriblandt for bedste film. Nu har filmen fået dansk premiere, så selvfølgelig skulle den ses.

Nazister, krig og andre sjove ting

Filmens historie foregår i Det Tredje Rige, under 2. verdenskrigs sidste krampetrækninger. Vores hovedperson Johannes “Jojo” Betzler (spillet af Roman Griffin Davis) Bor alene med sin mor (Scarlett Johansson) i en tysk by, og drømmer store tanker om at være soldat i Hitlers Æresgarde. Problemet er dog at han kun er 10 år gammel. Imens han venter på at blive voksen, dyrker han fanatisk nazismen og er voldsomt engageret i Hitlerjugend. Jojo har også en fantasiven som agerer moralsk kompas for vores unge helt. Vennen er ingen ringere end Adolf Hitler (spillet eminent af Taika Waititi selv)! En skønne dag opdager Jojo dog noget enormt problematisk i hans hjem. Noget som hverken han selv eller Hitler ved hvordan de skal håndtere. Der er en vaskeægte jøde, som gemmer sig i huset!

Waititi har aldrig været bange for at bruge det upassende som basis for hans komik. Og skulle man nogensinde have været i tvivl, så mejsler denne film det i sten, til evigt minde om netop dette. Den flittige brug af vittigheder om både nazister og jøder understreger i den grad hvor grundlæggende grotesk en præmis denne film bygger på. Ligeså grotesk er det at se en film gøre grin med hvad disse børn går igennem under krigen. Og så er der alt det som siges og gøres når det kommer til jøderne! Wow!

Det er så absurd at man ikke kan andet end at le over det. Det er så tragisk at det bliver komisk. På mange måder synes denne film i virkeligheden at udkomme på det helt rigtige tidspunkt. I en tid med så stor politisk kløft mellem fløjene, og en ulmene fremmedhadstendens som stikker sit grimme ansigt længere frem end det har gjort siden 1940’erne, er ‘Jojo Rabbit’ en glimrende satire over det moderne samfund.

Jojo og hans usynlige ven Adolf | Billedet er fra fantasticfest.com

Et lille aber dabei

‘Jojo Rabbit’ som film er dog ikke helt så fejlfrit lavet som man kunne ønske sig. specielt ikke taget sine 6 Oscar nomineringer i betragtning. Den er en smule forhastet i udviklingen af visse karakterers forhold, og har ikke helt det emotionelle pondus som man kunne ønske sig. Er man dog til Waititi’s legende naivistiske stil, er det til at se igennem fingre med dette.

Når alt kommer til alt er ‘Jojo Rabbit’ en hamrende politisk ukorrekt film. Den gør grin med virkeligt betændte emner, og den holder bestemt ikke igen. Ikke desto mindre vil den mere end blot at gøre grin med, og pege fingre af. Den har noget på hjerte. Nemlig det at have hjertet på det rette sted. På trods af en ikke helt fejlfri eksekvering på det tekniske niveau, er det det der står klarest tilbage. Derfor kan filmen også klart anbefales herfra!

Har du set ‘Jojo Rabbit’? Hvad synes du om filmen? Lad os høre dine tanker i kommentarfeltet.

One thought on “Jojo Rabbit | Anmeldelse