Joker | Blu-ray film anmeldelse

Tilbage i oktober sidste år landede Todd Philip’s længe ventede film ‘Joker’. Filmen, med Joaquin Phoenix i hovedrollen som den misforståede klovn Arthur Fleck som forvandles til superskurken Joker, tog verden med storm. Forleden fik årets Oscar uddelinger følelserne til at blusse op igen. Filmen der var nomineret til intet mindre end 11 Oscars, endte med at tage 3 af dem med sig hjem. Heriblandt den prestigefyldte ‘Best Actor’-pris, som gik til Joaquin Phoenix der leverer en blændende præstation i ‘Joker’. Nu er filmen ude på Blu-ray og vi har fået den ære at anmelde filmens steelbook udgave.

Send in the clowns

At DC Comics har haft det hårdt når det kommer til filmudgaverne af deres karakterer og universer, er næppe en overdrivelse. Den ene horrible udgave efter den anden er blevet lavet op igennem 10’erne, uden det store held. Derfor blev opmærksomheden vakt, da Todd Philips (The Hangover) meldte ud at han skulle instruere en film om Batman’s ærkerival Joker, og at selveste Joaquin Phoenix (The Gladiator, Her, Walk The Line) skulle spille hovedrollen. Filmen skulle fungere som en oprindelseshistorie for den ikoniske skurk, men ellers ikke være viklet ind i det morads der udgør DC’s cinematiske univers.

Den 3 oktober 2019 blev alverdens biografdøre åbnet op, og verdenen kunne få lov at opleve en spillefilm om verdens mest ikoniske tegneserieskurk. Klovnen var løs!

En blandet landhandel

Filmen blev øjeblikkeligt en publikum succes, og folk strømmede til biograferne for at opleve den triste historie om Arthur Fleck. Historien om en mand som trods mental ustabilitet og et overordentligt trist liv, forsøger at holde gejsten oppe. Det er historien om en mand som, svigtet af systemet og omverdenen, forsøger at finde sin egen lykke i livet. Filmen er et uhyggeligt blik ind i vanviddets spiral, og Joaquin Phoenix leverer en af sine stærkeste præstationer til dato.

‘Joker’ blev dog også kritiseret af mange anmeldere. Dels var der dem som oplevede at Todd Philips’ vision var banal, og uinspireret kopieret efter instruktøren Martin Scorseses film ‘Taxi Driver’ og ‘The King og Comedy’. Kritik som bunder i virkeligheden, da Todd Philips aldrig har lagt skjul på hans store inspirationskilde i Scorseses film. Skellet mellem fans der hyldede filmen for at være en sjældent dyb og rørende superheltehistorie, og dem der mente at den blot var en kopi af langt stærkere værker, voksede.

Filmen er absolut ikke uden sine problemer, og låner lige lovligt åbenlyst fra sine inspirationskilder til vores smag, men ikke desto mindre er det en visuelt betagende fortælling, og en både forstyrrende og rørende historie om en desperat mands undergang.

Blu-ray udgaven

billede fra moviezoo.dk

Steelbook udgaven som vi blev tildelt er i vanlig 1080p kvalitet. Ganske udmærket, men er man interesseret i 4K kan det findes i andre blu-ray udgaver af filmen. Derudover er der et beskedent udvalg af ekstramateriale, som man godt kunne ønske sig mere af, hvis man er interesseret i den slags. Indpakningen tager sig derimod blændende flot ud, og filmen ville klæde enhver filmsamling.

Kan købes nu!

‘Joker’ får 4 stjerner af Teknorama.dk