Uncut Gems | En filmanmeldelse

Filmmagasintet Ekko beskriver i deres anmeldelse af ‘Uncut Gems’ hvordan New York endnu engang er flot repræsenteret og portrætteret i Safdie-brødrenes nye film. Vi kunne ikke være mere enige. ‘Uncut Gems’ er en hæsblæsende hyldest til alt det hektiske og kaotiske som udgør ”byen der aldrig sover”. Filmen følger juveleren og ludomanen Howard Ratner i hans kaotiske og farlige hverdag, hvor store penge og dyre smykker er hverdag. Adam Sandler i rollen som Ratner, leverer på et niveau som ikke er set længe, og gør ‘Uncut Gems’ til en af de mest interessante Netflix film til dato.

Nysgerrig på at lære Safdie-Brødrene bedre at kende? Læs med her!

Safdie-brødrenes 70’er-vibes

70’ernes rå og beskidte portræt af New York, som man ser det i Scorseses tidlige film, koblet med hektisk dialog og summende byliv som Woody Allen gør det. Dette er tydelige inspirationer som er at finde i Safdie-brødrenes film. Istedet for gangsterfortællinger eller spøjse kærlighedsfilm, er Safdie-brødrenes fokus dog et helt andet sted. Selvom billedet stadig er råt og badet i neon har de to filmskabere har et helt særligt øje for mennesket der lever på kanten af loven.

Dette så vi blandt andet i deres gennembrudsfilm ‘Good Time’ der har en hektisk men sortkomisk Robert Pattinson i hovedrollen som tyv. Dette gør sig i den grad også gældende for historien i ‘Uncut Gems’. Filmen som er inspireret af deres fars virkelige oplevelser i juvelerbranchen, er et mesterligt eksekveret portræt af en mand på kanten af samfundet.

Dyrt bling og hurtige penge

‘Uncut Gems’ følger den juveleren Howard Ratner der med sin lille juvelbiks og et alvorligt gamblingproblem, hutler sig gennem tilværelsen. Filmen er spækket med hastige sekvenser, dialog som overdøves af omgivelserne og et evindeligt pulserende score af Oneohtrix Point Never. Ratner er en af de slags mennesker som kender hele hans branche, og alle kender også ham -på både godt og ondt. På trods af sin meget risikofyldte livsstil øjner Ratner chancen for at score stort på købet og salget af en sort opal fra Etiopien. Han fortaber sig endnu mere i sine muligheder da Boston Celtics spilleren Kevin Garnett forelsker sig hovedkulds i den smukke sten. Ratner indvilger i at låne basketstjernen stenen, og øjner i den forbindelse et utal af gambling og forretningsmuligheder.

Filmen buldrer afsted i over 2 timer, men ikke desto mindre sidder man klistret til skærmen for at se hvordan Ratners liv udspiller sig. Vinder han stort på stenen? Undgår han lånehajerne der vil have hans penge? Hjælper stenen Kevin Garnett’s karriere og hvordan mon hans ægteskab har det under det enorme pres som hans livsstil ligger på familien? Spørgsmålene er mange, men med et velspillet cast, smukke billeder, et fantastisk score og en hektisk klipning flyver man afsted igennem ‘Uncut Gems’.

Adam Sandler leverer en Oscarværdig præstation, som selvølgelig ikke tilgodeses og Netflix har fået endnu en spændende film på krogen. ‘Uncut Gems’ er noget af det mest interessante på den amerikanske filmfront i nyere tid, og Safdie-brødrene (måske sammen med Robert Eggers) har for alvor indvarslet en ny tid for film i USA.

Adam Sandler er ikke OScarnomineret, men her kan du læse mere om hvem der er!

Uncut Gems får 5 store stjerner af Teknorama.dk